Odvážny Brusko - recenzia

Odvážny Brusko, ilustrácie Jana Bialová

Rozprávkové putovanie

Katarína Mikolášová

Odvážny Brusko (Rozprávky z Horehronia)

Žilina, Urela 2009

Ilustrácie Jana Bialová

Katarína Mikolášová je autorkou niekoľkých zbierok poézie, ale poznajú ju predovšetkým detskí čitatelia (Veselé básničky pre múdre detičky, Frčka Huláková z Vyšných Krkahájov, ľudovo ladené rozprávky Oriešok večnej krásy - Rozprávky z okolia Žiliny). S vlastivednou témou sa stretávame aj v najnovšej autorkinej knihe plnej sviežich a vtipných príbehov situovaných do prostredia Horehronia. Smelý a múdry Macko Brusko s kamarátom škriatkom Rudkom zavedú čitateľov do magického sveta v srdci Slovenska, kde žijú rozprávkové postavy čarodejník Hrbohlav Kockatý, strašidelná a zlomyseľná bosorka Ometla Prášivá, lenivý záškodník Oliver Dlátko Drevokaz, pažravý had Hlad. O každom porozprávajú zábavný a poučný, občas aj strašidelný príbeh, každý je situovaný inde - do Brusna, Slovenskej Ľupče, Ľubietovej... Horehroním sprevádzajú čitateľa ilustrácie Jany Bialovej. V knižke ožívajú zabudnuté remeslá, ako výroba dreveného uhlia, džbánov. Malí čitatelia sa dozvedia, kto svietil baníkom pri namáhavej práci, oboznámia aj s významom záhadných a občas aj krkolomných slov, napríklad drumbľa, propolis, či milier. Vzťah k prírode a jej ochrane sa vinie celou knižkou, najmä však v príbehu o lipe, ktorá sa tu stáva najvzácnejším darom. Katarína Mikolášová hravou formou oboznamuje deti s históriu a geografiou horehronského regiónu, a tak vytvára ich vzťah ku kraju, kde prírodaa tradície ešte stále spolu vytvárajú harmonický svet. Knižka je napísaná humorne a dynamicky, príbehy na seba nadväzujú a prinášajú tak napätému čitateľovi nové a nové dobrodružstvá.

Vlasta Krajčová, KNIŽNÁ REVUE 2010/12

Vytvorte si webové stránky zdarma!